Skip to main content
  • English
  • Dansk
Home
Borgernes Nævn
  • Home
  • Vejledning
  • Indsend en sag
  • Contact
  • English
  • Dansk

Breadcrumb

  1. Home
  2. Vejledning

Vejledning

Vejledning til dig, der vil have en vurdering fra Borgernes Nævn

Borgernes Nævn er oprettet for at give borgere en uafhængig mulighed for at få deres sag vurderet. Vi arbejder for mere retfærdige og menneskelige afgørelser i mødet mellem borgere og myndigheder.

Hvad kan du henvende dig om?

Du kan indsende en sag, hvis:

  • din sag handler om en afgørelse truffet af en myndighed
  • afgørelsen virker urimelig, ufleksibel eller uforståelig
  • du oplever, at din sag ikke er blevet vurderet med omtanke, empati eller samfunds-økonomisk fornuft
  • du har kendskab til en sag som ikke vedrører dig, men vedrører miljø, natur, eller andre som ikke selv har en stemme.

Vi behandler ikke sager mellem private borgere eller virksomheder.

Sådan foregår det

  1. Fortæl om din sag på borgernesnaevn.dk. Beskriv kort, hvad sagen drejer sig om, og hvorfor du mener, afgørelsen er urimelig.
  2. Vi vurderer sagen og afgør, om den falder inden for nævnets formål. Hvis ikke, får du en begrundelse.
  3. Hvis vi tager sagen op, samler vi oplysninger fra dig og evt. relevante dokumenter.
  4. Panelet behandler sagen. Vores panel består af jurister, journalister, fagfolk og engagerede borgere.
  5. Du får en udtalelse fra nævnet. Den er vejledende og kan bruges til at styrke din sag eller rejse debat.
  6. Vi hjælper med at sende klager og udtalelser til myndigheder hvis du mener at vores udtalelse er brugbar for din sag.

Praktiske oplysninger

  • Du kan blive bedt om at betale et gebyr, som afhænger af din indkomst. Men ingen bliver udelukket af økonomiske grunde.
  • Behandlingen kan tage tid. Vi informerer dig løbende om status.
  • Alle oplysninger behandles fortroligt.
  • Vi vil altid bede om din tilladelse inden vi kontakter andre om din sag.
  • Hvis vi ikke har de nødvendige kompetencer i vores panel allerede, vil vi forsøge at inddrage eksperter i det område, din klage handler om.

Vores mål

Vi ønsker at sikre, at borgernes stemme bliver hørt, og at der peges på løsninger, som både kan være mere menneskelige og mere fornuftige for samfundet.

morten
Sep 15, 2025
A- A+
  • facebook
  • twitter
  • envelope
  • print

Privatliv og fortrolighed

Hvordan vi bruger dine oplysninger

Når du kontakter Borgernes Nævn eller sender en sag til os, gemmer vi kun de oplysninger, vi har brug for for at kunne behandle din henvendelse. Det kan være dit navn, e-mail og telefonnummer – og i nogle tilfælde særlige oplysninger, hvis de er nødvendige for sagen.

Hvor længe vi gemmer oplysninger

Vi gemmer dine oplysninger, så længe det er nødvendigt for sagen, og sletter dem, når de ikke længere skal bruges.

Hvem kan se dine oplysninger

Dine oplysninger bliver kun brugt internt i Borgernes Nævn. Vi deler dem ikke med andre, medmindre du har givet os lov, eller det er et lovkrav.

Dine rettigheder

Du har ret til at få at vide, hvilke oplysninger vi har om dig, få dem rettet eller slettet, eller bede os stoppe med at bruge dem. Hvis du vil klage, kan du altid henvende dig til Datatilsynet (www.datatilsynet.dk).

Tavshedspligt

Alle, der arbejder i eller for Borgernes Nævn, har tavshedspligt. Det betyder, at personlige og følsomme oplysninger aldrig bliver delt uden dit samtykke. Tavshedspligten gælder også, hvis man ikke længere er tilknyttet nævnet.

Kontakt

Har du spørgsmål om, hvordan vi håndterer dine oplysninger?
Skriv til os på: info@borgernesnaevn.dk

Home
Borgernes Nævn
Din partner i sund fornuft

Ring til os: +45 41 42 88 78

Om os

  • Privatlivspolitik
  • Vejledning for konsulenter

Footer menu

  • Forsiden
  • Kontakt
Copyright ©, Borgernes Nævn, 2025

User account menu

  • Log in
Home
Borgernes Nævn
Din partner i sund fornuft
  • Home
  • Vejledning
  • Indsend en sag
  • Contact
Clear keys input element