Vejledning til dig, der vil have en vurdering fra Borgernes Nævn
Borgernes Nævn er oprettet for at give borgere en uafhængig mulighed for at få deres sag vurderet. Vi arbejder for mere retfærdige og menneskelige afgørelser i mødet mellem borgere og myndigheder.
Hvad kan du henvende dig om?
Du kan indsende en sag, hvis:
- din sag handler om en afgørelse truffet af en myndighed
- afgørelsen virker urimelig, ufleksibel eller uforståelig
- du oplever, at din sag ikke er blevet vurderet med omtanke, empati eller samfunds-økonomisk fornuft
Vi behandler ikke sager mellem private borgere eller virksomheder.
Sådan foregår det
- Fortæl om din sag på borgernesnaevn.dk. Beskriv kort, hvad sagen drejer sig om, og hvorfor du mener, afgørelsen er urimelig.
- Vi vurderer sagen og afgør, om den falder inden for nævnets formål. Hvis ikke, får du en begrundelse.
- Hvis vi tager sagen op, samler vi oplysninger fra dig og evt. relevante dokumenter.
- Panelet behandler sagen. Vores panel består af jurister, journalister, fagfolk og engagerede borgere.
- Du får en udtalelse fra nævnet. Den er vejledende og kan bruges til at styrke din sag eller rejse debat.
- Vi hjælper med at sende klager og udtalelser til myndigheder hvis du mener at vores udtalelse er brugbar for din sag.
Praktiske oplysninger
- Der er et gebyr, som afhænger af din indkomst. Ingen bliver udelukket af økonomiske grunde.
- Behandlingen kan tage tid. Vi informerer dig løbende om status.
- Alle oplysninger behandles fortroligt.
- Hvis vi ikke har de nødvendige kompetencer i vores panel allerede, vil vi forsøge at inddrage eksperter i det område, din klage handler om.
Vores mål
Vi ønsker at sikre, at borgernes stemme bliver hørt, og at der peges på løsninger, som både kan være mere menneskelige og mere fornuftige for samfundet.